SÖRMLANDSSALONGEN 2019

Text och bild: Lars Gihl

Sörmlandssalongen 2019 var den 55:e i ordningen sedan starten 1960.

Salongen arrangerades av Eskilstuna Konstförening och visades på Eskilstuna konstmuseum under perioden 2 februari – 31 mars 2019.

Juryn har bestått av tre experter:

En konstvetare, Agneta Linton, intendent/curator på Eskilstuna konstmuseum tillika professor på Konstfack.

Konstföreningens representant, Jan Brandt, Seniorkonsulent Mälardalens högskola.

KRO:s representant, smyckeskonstnären Åsa Lockner.

Varje deltagare har lämnat in 3 – 5 verk för bedömning. Undantag för installationer där det var tillåtet att lämna in 1 – 5 verk. För att bli antagen till salongen krävs minst tre godkända verk. Undantag för installationer där det räcker med ett godkänt verk.

Totalt har 129 konstnärer lämnat in 578 verk. En ökning med 11 konstnärer från föregående Sörmlandssalong 2015. Juryn har därefter valt ut 69 konstnärer med 232 antagna verk.